opgeruimd kantoor

Kantoor opruimen: 3 verfrissende tips voor een efficiënte werkomgeving

Je kantoor opruimen is belangrijker dan je denkt. Of je nou thuiswerkt of op bedrijfslocatie, een opgeruimde werkplek geeft jou de ruimte om zo efficiënt mogelijk te werken. Dus werk jouw rommelige bureau weg en begin goed aan jouw werkdag met onze tips.

1. Kantoor schoonmaken voor betere prestaties

Wist je dat je beter presteert in een schoon kantoor? Niet verwonderlijk; vetvlekken in de keuken en een onfris sanitair geven je niet meteen een goed gevoel. Integendeel: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een schoon kantoor zorgt voor gelukkigere en productievere werknemers. Ook is er in een schoon kantoor minder ziekteverzuim! Wil jij ook direct jouw kantoor schoonmaken? Let hier even op:

  • De vloer: veeg hem aan, of stofzuig even. Haal over een harde vloer gelijk een dweil heen. Hardnekkige vlekken op de vloer? Maak die ook gelijk schoon.
  • Investeer in een prullenbak, zodat je voortaan al jouw troep snel weg kunt gooien.
  • Hou je aan de “clean desk policy”. Dat is in sommige kantoren verplicht, en terecht. Zorg er dus voor dat aan het einde van je dag jouw rommelige bureau helemaal opgeruimd is. Kun je morgen ook weer fris beginnen!
  • Vergeet je computer niet schoon te maken!

2. Rommelig bureau? Niet langer!

Nog even om terug te komen op die clean desk policy: maak korte metten met een rommelig bureau. Nee, je hoeft heus niet helemaal Marie Kondo-gewijs alles wat je geen plezier brengt weg te gooien. Maar het kan geen kwaad om af en toe een grote schoonmaak te houden. Aangezien je vele uren per dag achter je bureau zit, zal het je niet verwonderen dat je daar heel wat rotzooi opspaart. Vind je op jouw bureau ook minstens tien pennen, losse post-its, twee pakjes kauwgum, een doosje punaises, een paar notitieblokken en meer? Dan is het tijd om even op te ruimen. Wil je niets weggooien? Koop dan een bureaukast of investeer in een goed foldersysteem. Zo heb je nog steeds alles bij de hand, maar heb je geen rommel meer op je bureau.

3. Samen je kantoor opruimen

“Teamwork makes the dream work”, zeggen ze wel eens. Dit gaat ook op voor de schoonmaak van het kantoor. Is het schoonmaakbedrijf net langs geweest,  maar heeft er iemand gemorst? Spreek dan met jouw collega’s af om dit meteen schoon te maken. Dit hoeven helemaal geen grote dingen te zijn, maar als iedereen zijn of haar kopjes meteen in de vaatwasser zet en niet laat slingeren op het aanrecht, dan is iedereen vast gelukkiger. Motiveer je collega’s dus om ook hun best te doen. Als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt, dan zal het werken prettiger zijn.

Heb jij de smaak te pakken en wil jij jouw hele pand of huis schoonmaken? Dan heb je aan deze 3 tips niet genoeg. Gelukkig hebben wij een oplossing voor je: ons gratis e-book “101 schoonmaaktips”. Met die tips heb jij in no time een schone omgeving. Hou dit frisse gevoel vast en download het e-book nu!

Ook interessant